onsdag 7 augusti 2013

Älsklingsblommor och älskningsknölar

Luktärter är en av mina favoritblommor. När jag var liten sådde mamma alltid luktärter mot söderväggen och jag älskade lukten och de vackra färgerna. I mitt förra hus fanns det också en södervägg där luktärterna trivdes och växte - varje år (vi bodde där i25 år).
Också här finns det en rabatt vid söderväggen så det är bara att fortsätta med traditionen och på senare år har jag också börjat odla i korgar så att luktärterna kan växa mot spaljeér vid uteplatsen. Men egentligen ska de nog ha djupare jord så det är inte idealiskt, bladen gulnar ganska snabbt.
Men älsklingsknölarna är första gången jag odlar. Som jag skrev om tidigare var jag osäker på hur det skulle gå med mandelpotatis här nere i Stockholmstrakten när jag satte dom i mina odlingslådor.  
Men som ni kan se gick det ju bra och jag kan lova att dom är jättegoda!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar