lördag 14 december 2013

Det luktar såpa...

...det luktar jul. Sedan jag flyttade hit och för första gången har skurgolv har jag också börjat förknippa jul-stöket med doften av såpa- Och idag var det dags.
Fast jag är inte sån som vänder upp och ner på hela huset - som min mamma gjorde när hon jul-städade.
Det skedde nån vecka innan jul, plötsligt en dag när man kom hem från skolan var all lös inredning ute på gården, det var mattor, kuddar, gardiner och sittdynor. Mamma iförd städrock var uppflugen på nån stege och borstade väggar, tvättade fönster och skurade golv. Man vågade knappt gå in.
Och sen kom rena gardiner upp och nytvättade trasmattor fram. Pappa engagerades till att ta hand om de tunga stora mattorna som lades upp och ner i snön och piskades - snö var det alltid.
Sen var hela huset skinande rent och doften av kakor och bullar spreds i huset. Vilken julstämning!
Själv är jag mer för att ta städningen lite i taget - och idag var det alltså kökets tur.
Ha en bra tredje advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar