tisdag 8 januari 2013

Tittade till min blogg lite ...

...känns tråkigt att överge den helt - den har blivit lite som en vän

Under juldagarna tog jag fram gamla dokument och ritningar som följde med huset, det är spännande att följa planeringen och den detaljerade beskrivningen av bygget av skolan och lärarinnebostaden. Jag skrev ett inlägg som i princip var klart att publicera med rubriken "Skolbygget dokumenterat i minsta detalj - till och med hatthyllan"
 1923 skrev någon om hatthyllan där jag hänger mina ytterkläder idag
"Beskrivning till en bostadsbyggnad för lärarinnor vid Skägga å Värmdö" står det på omslaget till det bruna slitna häftet. Här finns allt detaljerat beskrivet från grund till nock, som val av plankor och stommar med alla med dimensioner angivna, ytbehandling, beslag, lås, isolering osv.
Under rubriken inredningsarbeten står; "I tamburerna insättes hatthylla med 12 st ankarkrokar". När vi flyttade hit fanns bara hatthyllan i bottenvåningen kvar och då var den grön och hallens panel var dold under en blommig 60-tals tapet.

Ännu mer intressant är att läsa om sånt som inte är bevarat. "Köken förses med diskbord med underskåp, zinkbeslagen skiva. Dessutom uppssättes kökshyllor och hängarlister med mässingskrokar...I diskbänkarna anbringas slasktratt av emaljerat gjutjärn. Från dessa trattar drages avloppsledningar av 6,5 cm gjutna HV rör till en utanför huset nedsatt rännsbrunn av 30 cm lergodsrör. Klosetterna  förses med urinavlopp." (det är den garderobsklosett som jag skrivit om tidigare)
 
 
 Till golven har man använt både spåntat halvrent golv och bättre utskottsträ och "i alla lokaler frisas golven vid eldstadspaneler och skåp mm".
Om innerväggarna får man veta "Mot kök,skafferi, klosett och serveringsrum göres panelen hyvlad och fasspåntad...För matkällaren utföres mellanväggen av 2,5 cm bräder på nödiga reglar"
I rum som inte panelades användes tapeter "enligt kontrollantens val till ett pris av 1,5 kr per rulle netto. Enkla bårder uppsättes. I dessa rum strykes taken med limfärg i vit ton.
Och i alla fönster användes vitt B-glas.

Som ni förstår är det lätt att fördjupa sig i dessa gamla dokument - historien blir väldigt påtaglig.
Jag känner för mina gamla hus och kommer nog inte att överge dem och starta en ny blogg. Så känns det idag.
Ha det bra alla vänner!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar