torsdag 21 februari 2013

Att ingå i den grå massan.....

... att vara en tant bland andra med våra stavar

För nån vecka sedan såg jag en intervju på TV med en 73-årig kvinnlig ståuppare. Hon hade debuterat när hon var 70!! Och hon hade tränat genom att uppträda för sina barnbarn och drivkraften var att sätta fokus på de uppmärksammade vårdskandalerna inom äldrevården. Hur modigt är inte det  att ställa sig upp i en stimmig krogmiljö och prata om det ämnet?? När hon intervjuades om hur det var att gå i pension sa hon att det värsta var att man ingår i en grå massa - att  man i och med 65-årsdagen inte är en individ längre.

När jag startade min blogg i höstas tittade jag runt lite på vad folk i min ålder har för bloggar. För det första fanns det - inte förvånande - väldigt få bloggar och för det andra så kallade man sina bloggar för pensionärs-blogg eller senior blogg. Men hur kul låter det med Birgittas pensionärsblogg??  Och dessutom säger det inget om bloggen annat än åldern på den som skriver. Carl Bildt eller Marcus Birro kallar inte sina bloggar för medelåldersbloggar.

Jag hade allvarliga planer på att kalla min blogg för BlondinBirgittas blogg och skriva för att peppa kvinnliga pensionärer att starta företag - som BlondinBella gör med unga tjejer. Förutsättningarna kan inte vara bättre än när man har en - om än mager - stadig slant som kommer in varje månad som grundtrygghet. Men att skriva om inredning och renovering kändes mer lockande - det gäller ju att känna efter vad man är intresserad av.

Och det är ett idealiskt intresse att ha när man går i pension - tänk att plötsligt ha massor med tid för att fixa med hus och trädgård. I media verkar det som om alla pensionärer spelar golf eller reser - men jag tror att vi är många som hellre sätter på oss snickarbyxor och trädgårdshandskar!

Ja så gick mina tankar idag på temat förändring.
Ha en bra torsdag och håll ut - jag tror att våren är på gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar