onsdag 12 juni 2013

I hinkar och lådor...

Just nu är det fokus på trädgården. Allt växer för fullt och det blir mer plats i växthuset allt eftersom plantorna flyttar ut. Luktärter är en av mina favoritblommor - ända sen barndomen då mamma alltid sådde luktärter mot söderväggen. Här har jag sått i en stor hink som först stått inne i växthuset. Jag tycker att det är enklare med hinkar än att så direkt i korgar och lådor, dessutom underlättar det om man vill flytta runt och byta plats - för att inte tala om på hösten när allt ska tömmas och rengöras.
Till höger en annan bra klätterväxt - klockranka som får ganska stora blå blommor som jag också drivit upp i växthuset.
Och så den snabbaste av alla - rosenbönan som får röda blommor och ätliga ärtskidor.
Ettåriga klätterväxter är användbara i trädgården och att investera i några fröpåsar ger stor utdelning - och dom behöver inte stå i växthus först men det snabbar på lite.
Och potatisen verkar trivas i odlingslådorna - kanske blir det färskpotatis till midsommar? I år har jag också satt en låda med mandelpotatis som jag är mycket spänd på - har vi tillräckligt med ljus här för att det ska lyckas? Dom har inte kommit lika långt men borde i alla fall vara klara till surströmmingen. Nån som har erfarenhet av mandelpotatis söder om Dalälven?

1 kommentar:

  1. Så fina odlingar du har!!! Luktärter år ett måste på sommaren och det hörde liksom till i barndomen att det fanns luktärter som klättrade längs staketet. Ha det gott. Kram Anna

    SvaraRadera