söndag 1 september 2013

Använder ni hyllpapper?

När jag växte upp var det vanligt med hyllpapper. Det är ett väldigt slitstarkt papper - jag har fortfarande kvar hyllpapper i en del byrålådor som mina äldre släktingar lagt dit för kanske 60 år sedan.  I skafferiet hade mamma hyllpapper som var rött med vita prickar och en veckad bård i rött och vitt. När jag flyttat hemifrån fortsatte jag att använda hyllpapper eftersom det var praktiskt och gick fort att få skåpen fina utan att behöva måla, särskilt om det var äldre skåp. Någon gång för cirka 20 år sedan gick det plötsligt inte att få tag på hyllpapper längre. I affärerna tittade personalen frågande på mig och visade på presentpapper eller sånt man har på skolböcker med seriefigurer på. Men för ett antal år sedan dök hyllpapper åter upp -nu i byggnadsvårdsbutiker. Även om det var tio gånger så dyrt som tidigare blev jag överlycklig. Och sedan har det börjat säljas på allt fler ställen.
Det vanligaste mönstret är rutor och mitt skafferi har länge varit röd-vitt rutigt. Men nu har jag hittat ett papper med äpplen och jordgubbar och endera dan byter skafferiet skepnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar