onsdag 22 maj 2013

Så fort man glömmer...

...som att toaletten i undervåningen var grön när vi flyttade hit, det hade jag alldeles glömt bort. Toaletterna var ett av våra första renoveringsprojekt och därför försvann också dessa färger ganska snabbt kan jag säga till mitt försvar. Jag blev lika förvånad över att toaletten på övervåningen - som jag inte har nån bild på - enligt sonen var rosa. Och han borde ju minnas eftersom det var han som skrapade bort den gamla plastfärgen.
Jag hade heller ingen minnesbild av att förstugan till köksingången var knallblå - både väggar och golv.
Men kökets glada gula färg kommer jag ihåg desto bättre. Under det första halvåret använde vi det gamla köket i ursprungligt skick - innan vi började riva upp golvet och använde köket på övervåningen. Och det var här som alla frusna hantverkare värmde sig med kaffe och mackor - jag minns när kakelugnsmakaren tittade sig omkring i det färgglada köket och tyckte att "här ser precis ut som i Villa Villerkulla"
När jag går igenom bilderna från våra första år i skolan inser jag hur viktigt det är att dokumentera alla förändringar. Det är mycket man glömt, och om jag hade vetat att jag skulle starta en blogg hade jag varit ännu flitigare med kameran och kanske tagit andra typer av bilder. I själva verket tog jag inga bilder alls på den tiden, det är sönerna som tursamt nog dokumenterade väldigt mycket av vår renovering.

Hallen gick som synes i grönt och var det enda rum i bottenvåningen där man hade tapetserat över panelen. Under tapeten fanns den ursprungliga panelen kvar och den var målad med gammal oljefärg i ljus nyans. Och här behövde inte väggarna renskapas före målningen eftersom de inte var målade med modern färg.
I köket håller vi så på att ta bort den gula färgen och på bilden kan jag se ytterligare något som jag har förträngt - att serveringsgången också var knallblå!!
Jag säger bara - tack gode gud för SPEEDHEATERN! Om det är någon som inte vet hur en sån ser ut så kan ni titta på första bilden i det förra inlägget, och om det är någon som inte vet vad den används till så är det för att ta bort gammal färg.
Och om det är någon som undrar varför jag inte kommer med några vår-bilder så är det för att jag väntar på att syrenerna ska slå ut så att jag kan visa min syrenberså.
Ha det bra till dess! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar