söndag 7 juli 2013

Ett år yngre

Nä det är inte en skönhetsoperation som Wilma har gjort. Att hon har blivit ett år yngre beror helt enkelt på att jag har räknat fel. Hon är född 2001 och när hon fyllde år i mars fick jag för mig att hon var 13 år när hon faktiskt bara fyllde 12.
Bilden är tagen för tre år sedan när Wilma hade opererat bort en juvertumör. Anledningen till att jag letade fram bilden är att Wilma har fått nya tumörer. Och nu måste jag ta ställning till om hon ska opereras igen och jag försöker komma ihåg hur det var förra gången.
Det är inte lätt att bli en gammal - inte heller för en liten hund. Under de senaste månaderna har det blivit många veterinärbesök. Wilma har opererat bort lösa tänder och behandlats för en envis öroninflammation. Det är nästan så att man borde skaffa en dosett.  För om hon ska opereras måste alla infektioner i kroppen först vara borta.
Och hur kommer vi då att göra - operera eller inte? Å dessa svåra beslut där veterinären inte kan säga entydigt hur man ska göra. Enkelt är det om jag bara tänker på mig själv - då vill jag naturligtvis göra allt för att ha Wilma kvar. Men svårare blir det när jag också ska väga in det lidande som jag måste utsätta Wilma för. Bara för att hon klarade den förra operationen bra och fann sig i att ha tratt på huvudet är det inte säkert att hon gör det igen. Det finns också ärftliga aspekter - Wilmas mamma opererades andra gången för en juvertumör när hon var 13 år och det gick bra och hon levde tills hon var 16. Och att jag idag kom på att Wilma "bara" är 12 år är också något som väger för en operation. Men veterinären kan inte säga något om prognosen, kanske växer inte tumörerna så snabbt och då har man opererat i onödan.
Så lätt är det inte - funderar vidare och väger för och emot.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar