fredag 25 oktober 2013

Pussel att få plats...

..med allt när vedspisen kom på plats i hörnet.
Efter att ha mätt och räknat var det bara att inse att det måste bli en smalare spis och diskmaskin än den vanligaste 60-bredden - (spisen är 50 cm och diskmaskinen 45).
Och de platsbyggda skåpen kunde anpassas helt efter utrymmet.
Men trots att det bara är drygt 5 år sedan köket var klart har en del gått sönder och gjorts om.
Det började direkt - för sällan går ju renoveringar som på räls - men det resulterade i att vi fick stenskivan till diskbänken gratis. Vi hade valt en ölandssten - som jag är jättenöjd med - och beställt från en firma på Öland. Diskhon - som är gjord för att underlimmas - skickades till firman för montering på skivan. Men vid leveransen var inte diskhon underlimmad utan kanten synlig.
JAHA - vad gör man?? Vi hade redan väntat rätt länge för att kunna göra klart köket. Och firman tyckte tydligen också att det verkade krångligt att ta tillbaka skivan och göra om allting.
Så därför fick vi skivan gratis - men lite synd är det förstås.
Nästa som hände var att diskmaskinen gick sönder efter ett par år och fick bytas ut. Jag valde då en diskmaskin som går att montera en skåplucka på - det blir ett enhetligare och lugnare intryck. Samtidigt bytte vi ut de två dörrarna till diskbänksskåpet mot en dörr och valde också en enklare profilering på luckorna som jag tycker är snyggare och passar bättre till huset.
Sedan hände något med spisen vid ett åsknedslag - den fungerar men värmen i ugnen är inte riktigt att lita på vilket gör det svårt att följa recept. När jag byter blir det till en vit eller svart spis.
Spiskåpan beställde vi av en plåtslagare och i den kunde fläkten monteras. Men på kåpan tycker jag att linoljefärgen fungerar dåligt - den är svår att hålla ren.
Så det finns en del som jag ska ta tag i framöver.
 
Men jag är glad att vi satte tillbaks de ursprungliga öppna hyllorna ovanför diskbänken, det ger ett öppnare intryck än om det varit överskåp där.
Och vedspisen är jag glad över trots att det blev lite trångt, det sprakar så hemtrevligt och ger skön värme.
Och när det blir strömavbrott kan man fixa kaffe i alla fall.
Ha en bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar