söndag 21 juli 2013

Shabby eller bara nött?

När jag skulle inreda glasverandan köpte jag en kökssoffa och ett bord på Blocket. Bordet har medvetet gjorts Shabby chic och soffan är naturligt nött. Verandan är ganska svårmöblerad genom att den är långsmal och man ska kunna passera där in till dörren. En kökssoffa var ganska given och lätt att hitta på blocket, det fanns många att välja mellan och jag hittade en för 400 kr. Den fanns i en gäststuga i ett radhusområde norr om Stockholm och visade prov på att barnen i familjen brukade leka där - det syns att soffan varit med ett tag. Kanske målar jag om den så småningom, men trivs också bra med den som den är.
Bordet var betydligt svårare att hitta beroende på måtten. Det skulle vara ganska smalt och gå att fälla ut när många ska äta. Därför fick det inte heller vara för tungt eftersom det då ska lyftas fram till soffan så att man kan sitta runt om. Jag letade i veckor, köpte till slut ett bord på MIO för att jag måste ha ett bord, men det blev helt fel. Det såg för nytt ut och benen alldeles för klumpiga och fick bli sybord i stället.
Så hittade jag till slut bordet med rätta måtten, dyrt var det men nu var jag trött på att leta. Och det blev helt rätt och jag trivs jättebra med bordet - även om det känns onödigt att någon har lagt ner jobb på att repa och sätta märken i det.
Och man kan lätt konstatera att det naturligt nötta är betydligt billigare än det konstgjort nötta!
Ha en bra sommarsöndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar