onsdag 1 maj 2013

Då blev det kafferep...

..första maj är för mig förknippat med kafferep. Kaffe, kakor, tårta och tanter och farbröder som pratar och skrattar. Min mamma hette Valborg och hade alltså namnsdag på första maj och därav anledningen till kalaset.
I den lilla norrländska stad där jag växte upp var det fortfarande vårvinter. Men trottoarerna var torra och man fick ha på sig sin nya vår-jacka för första gången. Det var fest i luften med musik och röda fanor när första maj-tåget drog fram genom stan och på torget var det fullt med folk. Vi bodde bara några kvarter från torget och därför blev det en tradition för släkt och vänner att ta en Valborg-fika hos oss efter första-majtalet.
Jag hjälpte gärna till med tårtor och dukning, och nu kom finkopparna fram. När vi var många måste man använda alla fyra färgerna, men om vi bara var några stycken brukade jag välja två färger i stället - mest tyckte jag om rosa och mintgrönt tillsammans. Kopparna är tillverkade i Gustavsberg men inte så vanliga, har sett dom på loppis nån gång.
Det är synd att det är så långt till Umeå - man skulle vilja kvista över lite oftare och uppleva sina minnen. Idag skulle jag ha gått omkring i stan och klätt mig fin i en för tunn jacka och skor - för det är så det ska vara på första maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar