fredag 7 december 2012

Såpaskurning i oväder


 
En snabb blick genom fönstret visade att det var en bra dag för städning. Det närmar sig jul - och då ska golven skuras. När jag fått hjälp att bära ut alla möbler i köket var det bara att sätta igång.
 
 
Golvet i köket är nu fem år gammalt. Eftersom det var en rötskada under diskbänken fick hela köket rivas ut - inklusive det gamla golvet. Jag minns första julen i huset då det bara gapade ett stort hål rakt ner i grunden - återkommer med köksrenoveringen i någon kommande blogg.
 
 
Efter de sex årens skurande med linoljesåpa börjar det märkas skillnad på golvet - ytan har blivit hårdare och fläckarna biter sig inte fast lika lätt.
 
 
När jag byggde till matplatsen i köket - av ett skafferi och en garderob ( längst upp på bilden) - hade det gått några år sedan den första delen av köksgolvet las in. I början kunde man tydligt se att det golvet var nyare, men nu börjar skillnaden jämnas ut.
 
 
Då var det klart - bara att vänta på att det ska torka.
 
Jag hade ingen erfarenhet av såpa-golv tidigare. Min mamma som minns hur hon fick knäskura golv i sin barndom var mycket skeptisk. Men om man har en skurborste på skaft går det rätt lätt tycker jag. Jag skurar till alla storhelger och dessemellan när det behövs. Och när man väl satt igång går det rätt fort.
 
I handboken som ges ut av Gysinge centrum för byggnadsvård finns en bra beskrivning på hur man gör - den har jag haft mycket nytta av.
  

 
 
I de andra rummen kan man naturligtvis inte lyfta ut alla möbler - men man kan flytta efter. Köksgolvet är förstås det som skuras oftast. Jag brukar inte heller ta alla golv samtidigt utan ett rum åt gången.



I rummen är de gamla golven bevarade. Men de var lackade med TJOCKA lager fernissa. De slipades noggrant och sedan satte jag igång med såpaskurning. Och att resultatet skulle bli så bra hade jag inte vågat hoppas på.

Phu vad skönt att köket är klart. Det bästa med skurning är att kaffet smakar så bra när det är klart.
Och idag fick jag använda vedspisen - ovädret har förstås gett STRÖMAVBROTT.



Hoppas att ni har det bra bland all snö!

1 kommentar:

  1. Men vilket vackert kök! Jag ser fram emot att bli 'såpaskurare' jag med - vi håller på att renovera köket just nu och det kommer att ha breda härliga golvplankor som ska såpaskuras.

    Får man fråga vad du har för kulör på väggarna i köket? Ser ut som en oxidgrönbrytning - eller? Jag har målat en kontorsvägg i 7% oxidgrön för att få mer ljus, men annars gillar jag det lite...men bara lite...mörkare.

    SvaraRadera

Bloggarkiv