tisdag 11 december 2012

Fyrtiofyra fönster att renovera!

 
Häromdagen roade jag mig med att räkna hur många fönster jag har sammanlagt och kom fram till 44 - 31 i skolan och 13 i lärarinnebostaden - en del renoverade och en del ännu inte.
 
Men när vi flyttade in var det inte fönstren vi tänkte på i första hand - det fanns annat som var mycket mer akut. Vi visste genom ett par besiktningar att skolan var i dåligt skick - i princip rivningsmässig utan genomgripande renovering. Det allvarligaste felet var att hela den genomgående så kallade hjärtväggen som bär upp våningsplanen hade satt sig beroende på att grunden var murken. Dessutom hade det regnat in genom taket och det var ovisst hur mycket som var skadat.
 


Och lärarinnebostaden där vi skulle bo var helt omodern och saknade toalett och dusch -den hade varit sommarställe i princip sedan skolan las ner i början på 50-talet. I källaren fanns en gammal koks-panna som var kopplad till den vattenburna värmen. Det första jag gjorde var att sätta in en dusch-kabin och en tvättmaskin i källaren - sedan flyttade vi in. Att det var mitt i sommaren underlättade. Nästa åtgärd var att flytta ut de två mull-toerna som stod inomhus!!! Den ena ställde vi in i förrådsbyggnaden i väntan på att avloppet skulle installeras.

Ja så hade vi flyttat in - de första åren bodde sönerna i lägenheten på övervåningen som berstår av två rum och kök. Parallellt med att modernisera bostaden skulle vi också renovera skolan så att det kunde fungera som snickeri. Vi lyfte hjärtväggen, renoverade grunden, bytte allt murket och la in nytt golv - det måste vara stabilt för att kunna ställa in de tunga snickerimaskinerna. Det tog ett år innan snickeriet kunde komma igång och då återstod mycket jobb på skolan.

Under den här tiden försökte vi lära oss så mycket som möjligt om renovering av gamla hus - bland annat prenumererade vi på Gård & Torp, gjorde utflykter till Gysinge Centrum för Byggnadsvård och läste allt vi kom över i ämnet.
Det var också nu som hantverkarna drog in för att göra sånt jobb som inte sönerna kunde - rörmokare, murare, kakelungnsmakare, elektriker och kakelsättare - alla samtidigt.

Fortsättning följer........

Var rädda om er och njut av era gamla hus - även om ni bor mitt i röran. Det är så himla roligt tycker jag nu när jag ser tillbaka. Hälsar Birgitta i sitt Hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv