fredag 14 december 2012

Målarmästarens framfart ställde till det

 
...att förra ägaren var målarmästare syntes - han hade inte snålat med färgen. Det var bara att ta fram skrapan.

Om allt i husen var förvånansvärt väl bevarat och orört gällde det alltså inte färgen. Det mesta i lärarinnebostaden - dock inte i skolan - var målat med tjocka lager modern lackfärg. Idag är lägenheten i bottenvåningen, med två rum och kök, färdigrenoverad.

Och vi ville använda linoljefärg för att återskapa husets ursprungliga utseende och karaktär. Uppe i skolan finns mer av de ursprungliga färgerna bevarade och där fick vi idéer när vi skulle välja färg. Förutom alla snickerier som målades vita var det köket och hallen som skulle målas.

Det var verkligen ett hästjobb att få bort den gamla färgen, särskilt i köket där det är panel från golv till tak, så kallad faspanel som var vanlig vi den tiden. Vi använde en "speed-heater" som inte blir lika varm som en värmepistol och därmed ger mindre brandrisk - viktigt särskilt runt fönster där det finns isolering och så. Den underlättade verkligen skrap-jobbet där det är bra om man kan vara två. Sönerna fick in en bra rutin - en värmde med speed-heatern och en gick efter med skrapan. Problemet är ofta springorna mellan panelbrädorna där det är svårt att komma åt. Det kan bli problem med en skrapa som är för vass och ger repor.

Vi kom fram till att det kan vara bättre att dra med en bräda eller planka av trä i stället för en skrapa - men man måste ha kraft i händerna och det är jobbigt för handlederna. Det gällde särskilt i hallen, som visserligen inte var målad med modern färg, men som var tapetserad någon gång på 50- eller 60-talet. Där hade man spacklat väggarna med något som satt fast i springorna.

Måste man då renskrapa innan man målar med linoljefärg? Egentligen beror det nog på underlagets skick och vilken färg som använts tidigare. Som alltid gäller att ta reda på så mycket som möjligt innan!


Jag valde guldockra till hallen - den färgen fanns i skolan i utrymmet mellan de två skolsalarna där man förvarade kartor och annat. Kökets väggar har jag skrivit om i tidigare inlägg.

Jag märker att jag säger att vi gjorde si och vi gjorde så, men i själva verket bestod min arbetsinsats under det första året huvudsakligen av att koka kaffe och bre mackor till alla hantverkare.
Den yngre sonen hade precis gått ut gymnasiet - bygglinjen - och renoverade på heltid under ett år medan den äldre arbetade på ett snickeri och renoverade på kvällar och helger.

Övervåningen, där sönerna bodde de första åren, är inte renoverad än förutom hallen som jag var tvungen att göra något åt eftersom muraren hade slagit upp hål i väggen när murstocken renoverades. Idag används övervåningen som gästrum och arbetsrum och där börjar mina loppisfynd som väntar på renovering samlas.

Jag hade aldrig målat med linoljefärg när vi flyttade hit och mina första försök var inte alls lyckade - men det berättar jag om en annan gång.

Ha en bra helg önskar Birgitta i sitt Hus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv